U potrazi za korijenima, do Felipea Carrilla Puerta (Quintana Roo)

Pin
Send

Paralelno s Karipskim morem, Rivijera Maja proteže se na više od 180 km, od Puerto Morelosa do Felipea Carrilla Puerta, zajednice pune istorije i prirodnih bogatstava, gdje u svakodnevnom životu njegovih stanovnika vitalnost i trajnost tradicija drevna kultura.

Putovanje državom Quintana Roo uvijek donosi iznenađenja, čak i ako idete na sjever, gdje su demografska eksplozija i neprestano ulaganje u hotelske ili uslužne objekte za posjetitelje, nego ako nedavno idete na jug. inkorporiranje u Rivijeru Maja, ali na čijoj teritoriji, srećom, još uvijek postoje velika, gotovo neistražena područja, s turizmom s malim utjecajem i sa zajednicama koje i dalje čuvaju svoju društvenu i produktivnu organizaciju u okviru tradicionalnih šema. Zahvaljujući tome, put kroz ovo područje Maja bio je vrlo različit od unaprijed prođenog puta od Puerto Morelosa do Tuluma, nesumnjivo kozmopolitskiji.

NAČIN POČINJE

Playa del Carmen dočekuje nas pri zalasku sunca, a nakon odabira idealnog vozila za kretanje duž rute, tražimo hotel u kojem ćemo moći prenoćiti prvu noć, napuniti baterije i rano krenuti prema Felipeu Carrillu Puertu, našoj glavnoj destinaciji. Odabrali smo Maromu, sa samo 57 soba, svojevrsno utočište za svoje goste usred osamljene plaže. Tamo, na našu sreću u ovoj noći punog mjeseca sudjelujemo u temazcalu, kupaonici koja pročišćava dušu i tijelo, gdje se tijekom sat i pol rituala polaznici potiču da upoznaju tradiciju čiji korijeni sežu duboko u običaje drevni Maje i Asteci, autohtoni stanovnici Sjeverne Amerike i egipatska kultura.

Da ne kažem da smo prvo ujutro spremni natočiti benzin u obližnju Playa del Carmen, poznatu širom svijeta, iako ne prelazi 100.000 stanovnika, i načelnika općine Solidaridad, što na radost nekih i zabrinutost njegove vlasti imaju najveću stopu rasta stanovništva u Meksiku, otprilike 23% godišnje. Ovaj put nastavljamo dalje, iako zašto zanijekati, u iskušenju smo da se zaustavimo na jednom od zanimljivih mjesta koja se oglašavaju uz cestu, bilo da je to popularni eko-arheološki park Xcaret ili Punta Venado, avanturistička destinacija s 800 hektara džungle i četiri km plaže.

NAZAD U ŠPILJAMA

Predajemo se znatiželji spuštanja do špilja Kantun-Chi, čije ime u ustima Maja znači "usta žutog kamena". Ovdje su četiri postojeća cenota otvorena za javnost, koja može čak i plivati ​​u svojim kristalnim podzemnim vodama. Prvi na ruti je Kantun Chi, dok ga slijedi Saska leen Ha ili "prozirna voda". Treća je Uchil Ha ili "stara voda", a četvrta Zacil Ha ili "bistra voda", u kojoj se nakon podneva vide sunčeve zrake dok prolaze kroz prirodnu rupu u njenom gornjem dijelu, a to je reflektuju se na vodi, sa jedinstvenim efektom svetlosti i sjene.

Vrijeme prolazi gotovo ne sluteći i mi žurimo korakom da obiđemo Grutaventuru, koja se sastoji od dva cenota povezana prirodno oblikovanim hodnicima, čija dužina i širina obiluju stalaktitima i stalagmitima. Nekoliko kilometara unaprijed vidimo najavu drugih špilja, Aktun Chena, koje smo već upoznali na prethodnom putovanju. Međutim, želimo posjetiti arheološko nalazište Tulum, ključno u itinereru kroz regiju.

Zaustavljamo se kako bismo popili svježu voćnu vodu u La Esperanzi, gdje nam predlažu da zaobiđemo mirne plaže Caleta de Solimán ili Punta Tulsayab, ali nastavljamo prema ruševinama, iako je malo želja za kupanjem.

TULUM ILI "ZORA"

Zapravo, to je jedno od onih mjesta koje se nikada ne umara posjećivati. Ima posebnu čaroliju, sa svojim izazovnim strukturama okrenutim prema moru, koje bi prema nedavnim arheološkim studijama mogle biti jedan od glavnih majanskih gradova 13. i 14. vijeka. U to vrijeme bilo je označeno imenom „Zamá“, povezano s riječima Maja „jutro“ ili „izlazak sunca“, razumljivo jer se nalazište nalazi u najvišem dijelu istočne obale, gdje izlazak sunca u svom svom sjaju.

Stoga se čini da je ime Tulum relativno nedavno. Na španski je preveden kao "palisada" ili "zid", jasna aluzija na ovdje sačuvanu. I premda nismo mogli uživati ​​u tom sjajnom izlasku sunca, pričekali smo vrijeme zatvaranja da razmislimo o sutonu, između neizmjernosti mornarskoplave i svjetovnih konstrukcija, nezadovoljnih navalom sila prirode.

Već je sumrak i znamo da se od grada Tuluma cesta sužava na samo dvije trake i bez osvjetljenja do Felipea Carrilla Puerta, pa krećemo prema obali autocestom Ruinas de Tulum-Boca Paila i na km 10 odlučili smo se za jedan od ekoloških hotela koji prethode rezervatu biosfere Sian Ka'an. Tamo nas nakon kušanja ukusnih škampa od bijelog luka, škarpine s roštilja i hladnog piva svlada. Međutim, kako svjetlost ulazi gotovo u zoru kroz otvoreni prozor, samo prekriven tankom zaštitom od komaraca, prepustimo se jutarnjem kupanju na toj plaži s prozirnim i toplim vodama poput rijetkih.

KA MAJANSKOM SRCU

Na putu nas pogađa neki namještaj od trske ili lijane koji sami zanatlije nude u rustikalnoj kolibi u visini krstarenja Chumpón. Oni predstavljaju unutrašnju kreativnost starosjedilaca tog područja, koji u prirodnim resursima pronalaze produktivan način zarade za život.

Ne odgađamo dugo, jer nas budući vodiči, turoperatori Xiimbala, čekaju u općinskom sjedištu, čija je agencija Gilmer Arroyo, mladić zaljubljen u svoj kraj, koji je zajedno s drugim stručnjacima predložio širenje i također obranu koncept ekoturizma zajednice Maja i Gabriel Tun Can, koji će nas pratiti tokom turneje. Pozvali su oduševljene promotore obroka, poput biologa Artura Bayone iz Ecociencije i Proyectoa Kantemóa, čija je glavna atrakcija Špilja obješenih zmija, Julio Moure iz regionalnog UNDP-a i Carlos Meade, direktor projekta Yaxche ', koji smatra da se „poticanjem ekoturizma zajednice Maja promovira participativna organizacija stanovnika svakog mjesta, aktivnostima kulturne razmjene kroz koje se jačaju autohtone vrijednosti i konsolidira održivi razvoj prirodnih resursa, zahvaljujući čemu oni donose direktne koristi lokalnom stanovništvu ”. Na taj nas način pozivaju da sutradan posjetimo zajednicu Señor, koja sa nešto više od dvije tisuće stanovnika funkcionira kao integrirajući centar na sjeveru opštine, a osnovne djelatnosti su joj poljoprivreda, voćarstvo, šumarstvo i poljoprivreda. pčelarstvo.

Kasnije ćemo posjetiti mjesta od najvećeg povijesnog interesa, Svetište križa koji govori, stari katolički hram Santa Cruz, tržnicu, Pila de los Azotes i Dom kulture. Bio je to dug dan i kako tijelo već traži odmor, nakon što smo se osvježili ukusnom chaya vodom i dali si salbute, smjestili smo se u hotel Esquivel, kako bismo uživali u mirnom snu.

DO SUSRETA KORIJENA

Na putu do Tihosuca, autoputem 295 idemo prema Señoru, gdje ćemo sa nekim od njegovih stanovnika podijeliti iskustva svakodnevnog života, njihove tradicije i tipične hrane, pozvane od organizatora projekta ekološkog turizma XYAAT. Unaprijed nam je Meade objasnio da na tom području većina i dalje čuva domaće jedinice kao osnovu društvene i proizvodne organizacije i da je središnja jezgra aktivnosti proizvodnja hrane za samohranu, u dva prostora: glavni, milpa, na zemljištu u blizini grada sa sezonskim usjevima poput kukuruza, graha, tikvica i gomolja, dok ostali rade na lokaciji, oko kuće, gdje je povrće i voćke, a pilići i svinje.

Takođe, u nekim kućama postoje voćnjaci sa ljekovitim biljkama, kao što je poznato od dobrih iscjelitelja ili iscjelitelja - većine, žena -, babica i travara, pa čak i vještica, koje su sve poštovane jer imaju pozadinu ukorijenjenu u mudrosti popularni kod svojih predaka. Jedna od ovih autohtonih terapeuta je María Vicenta Ek Balam, koja nas dočekuje u svom vrtu punom ljekovitih biljaka i objašnjava njihova svojstva za biljne tretmane, a sve na jeziku Maja, u kojem uživamo zbog svog melodičnog zvuka, dok Marcos, šef XYAAT-a , prevodi polako.

Stoga predlažu posjetiti pripovjedača legendi ili "znakova", kako kažu. Tako nam Mateo Canté, sjedeći u svojoj visećoj mreži, u Mayanu priča fantastične priče o osnivanju Señora i koliko tu ima čarolije. Kasnije upoznajemo tvorca udaraljki na tom području, Aniceto Pool-a, koji sa samo nekoliko jednostavnih alata pravi bombu ili tambore koje uljepšavaju regionalne festivale. Konačno, da bismo ublažili vrućinu, pobjegli smo neko vrijeme kako bismo se kupali u mirnim vodama Plave lagune, samo tri km prema gradu Chancen Comandante. Kad smo se vratili, tek tada su vodiči XYAAT-a s vragolastim osmijesima komentirali da na obalama ima krokodila, ali da su pitomi. To je sigurno bila dobra šala Maja.

U TRAŽENJU ZMIJA

Kraj putovanja je blizu, ali nedostaje posjet Kantemóu, kako bi se spustili do Špilje obješenih zmija. Idemo s biolozima Arturom Bayonom i Julisom Sánchez, koji suočeni s našim sumnjama radije održavaju očekivanja. Tako se na ruti autoputem 184, nakon što je prošao José María Morelos, dolaskom u Dziuché, dva kilometra dalje nalazi Kantemó, selo u kojem se projekt provodi - uz podršku Komisije za razvoj autohtonih naroda (CDI) i Ecociencia, AC.

Kratko se vozimo kanuom kroz lagunu, a zatim prolazimo kroz interpretacijsku stazu od pet kilometara kako bismo promatrali stanovnike i ptice selice. Moramo pričekati sumrak kada bezbrojni šišmiši počnu izlaziti iz usta špilje, tačan trenutak da se spuste do njega, jer tada zmije, umrljane mišolovke, zauzimaju svoje položaje da ih napadaju, izlazeći iz vapnenastih šupljina na stropu pećine i visi ovješen o rep, kako bi na brzinu uhvatio palicu i odmah smotao tijelo kako bi se polako ugušio i probavio. To je impresivan i jedinstven spektakl, nedavno otkriven, koji je postao glavna atrakcija u okviru programa ekoturizma zajednice kojim upravljaju lokalno stanovništvo.

O RATU U LIJEPU

Gotovo na granici sa državom Yucatán nalazi se Tihosuco, grad sa dugom istorijom, ali s malo stanovnika danas i to se čini zaustavljenim na vrijeme. Tamo smo stigli vidjeti njegov čuveni Muzej rata kaste, postavljen u kolonijalnoj zgradi koja je prema nekim povjesničarima pripadala legendarnom Jacintu Patu.

Muzej ima četiri sobe u kojima su izložene slike, fotografije, replike, model i dokumenti vezani za autohtoni pokret protiv Španaca. U posljednjoj sobi nalazi se oružje, modeli i dokumenti koji povezuju početak i razvoj Kastinskog rata sredinom 19. stoljeća, kao i podaci o osnivanju Chana Santa Cruza. Međutim, najupečatljivija stvar na ovoj stranici je notorna aktivnost koju oni obavljaju s raznim grupama, od predavanja i vezova, da bi iskoristili znanje starih krojačica, do onih tradicionalne kuhinje ili regionalnih plesova, kako bi sačuvati običaje među novim generacijama. Dali su nam uzorak ovoga kišovitog popodneva, ali prepunog boja zbog prekrasnog veza na huipilesu koji su plesači nosili i bogatih jela od Maja koje smo kušali.

KRAJ RUTE

Dugo smo putovali od Tihosuca, prolazeći kroz grad Valladolid, u državi Yucatán, prolazeći kroz Cobá da bismo stigli u Tulum. Vratili smo se na početnu točku, ali ne prije posjeta Puerto Aventurasu, turističkom naselju izgrađenom oko jedine marine na rivijeri Maya, gdje nude lijepu predstavu s dupinima. Tu je i Kulturni i polireligijski centar, jedini takve vrste na tom području, kao i Nautički muzej CEDAM. Sada da prenoćimo, vratili smo se prema Playa del Carmen, gdje je posljednju noć putovanja provedenu u hotelu Los Itzaes, nakon večere s plodovima mora u La Casa del Agua - bez sumnje, ova ruta uvijek ostavlja da želimo znati još više, Potvrđujemo da Riviera Maya čuva mnoge enigme u svojim džunglama, cenotama, špiljama i obalama, kako bi uvijek ponudila beskrajni Meksiko za otkrivanje.

MALA POVIJEST

Po dolasku španskih kolonizatora, svijet Maja na teritoriji trenutne države Quintana Roo bio je podijeljen na četiri poglavarstva ili provincije od sjevera do juga: Ecab, Cochua, Uaymil i Chactemal. U Cochui je bilo stanovništva koje danas pripadaju općini Felipe Carrillo Puerto, poput Chuyaxchea, Polyuca, Kampocolchea, Chunhuhuba, Tabija i glavnog grada koji se tada nalazio u Tihosucu, nekada Jo'otsuuku. Takođe je u Huaymilu poznato sjedište Maja u Bahía del Espíritu Santo i u današnjem gradu Felipe Carrillo Puerto.

Pod zapovjedništvom španjolskog Francisca Montejoa, 1544. godine ovaj teritorij je osvojen, pa su domoroci podlijegali sistemu encomienda. To je trajalo tokom Kolonije i Nezavisnosti, sve dok se 30. jula 1847. nisu pobunili u Tepichu kojim je zapovijedao Cecilio Chí, a kasnije Jacinto Pat i drugi lokalni lideri, početkom Kastinskog rata koji se više od 80 godina održavao na ratnom putu protiv Maja na poluostrvu Jukatan. U tom je razdoblju osnovan Chan Santa Cruz, rezidencija Krsta koji govori, čija je istorija bogoslužja znatiželjna: 1848. godine José Ma. Barrera, sin Španjolca i Indijanca Maja, odgojen u naručju, nacrtao je tri križa na drvetu i uz pomoć ventrilokvista poslao je poruke pobunjenicima da nastave svoju borbu. S vremenom je ovo mjesto identificirano kao Chan Santa Cruz, koje će se kasnije zvati Felipe Carrillo Puerto i koje će postati sjedište opštine.

Izvor: Nepoznati Meksiko br. 333 / novembar 2004

Pin
Send

Video: Ilustres - Felipe Carrillo Puerto, Belisario Domínguez, María Cenobia Izquierdo y Carolino Anaya (Maj 2024).