Rijeka Xumulá: ušće pakla (Chiapas)

Pin
Send

Džungla Chiapas jedna je od najfascinantnijih regija za istraživanje: to je mjesto koje vrvi od rijeka i čini se da se Chac, bog kiše, nastanio na ovom opsežnom šumovitom području od 200 000 km2 stvarajući gigantski vodeni vrt.

Pachila ili Cabeza de Indios, kako je ovdje zovu, jedna je od najljepših rijeka na planeti, jer nakon formiranja pet prelijepih vodopada izlijeva svoje opalescentne plave vode u zelenu i tajanstvenu Xumulá.

Prvo što pripremamo za ekspediciju je da preletimo tečaj Xumulá kako bismo saznali više o njenom porijeklu, jer znamo samo da u Chol-u njegovo ime znači „puno vode koja izlazi iz planine“, i zaista iz zraka Shvaćamo da ova rijeka presijeca planinu na dva dijela, postaje boksovana i odjednom nestaje kao da ju je progutao gigantski svod da bi izronio dalje ispred utrobe zemlje i formirao brzake koji nose količinu vode od 20 m3 u sekundi, i oni jurnu u prirodni tunel koji se čini potpuno nepristupačnim.

U jednom dosjeu, vođeni cetalima tog područja, hodamo blatnjavom padinom koja postaje sve strmija i prisiljava nas da mačete koristimo s većom snagom. Nekoliko sati nakon što smo prošli kroz grad Ignacio Allende i nakon teške šetnje, stigli smo do vrha kanjona gdje rijeka Xumulá bijesno eksplodira od stijene do stijene prije nego što je sjurila dolje. Tamo čistimo čistinu za postavljanje kampa u kojem ćemo ostati 18 dana istraživanja i snimanja.

Prvo što smo učinili nakon što smo se nastanili, bili smo pronaći način za pristup rijeci i za to smo se spustili niz vertikalne zidove jaruge, vodeći računa da ne zamijenimo konop koji nas podupire s bilo kojom lozom koju moramo preseći da bismo napredovali: naporan rad u ovako vrućem i vlažnom okruženju. Zatim se penjemo uz rijeku i nakon prelaska zavoja dolazimo do bokera u koji pokušavamo zaplivati, ali nas previše jaka struja sprečava, pa dolazimo do obale znajući da istraživanje s ove strane nije moguće.

U drugom pokušaju pronalaska pristupa dolazimo na vrh stjenovitog mosta gdje 100 m ispod Xumule ulazi u zemlju. U srednjem katu mosta pritoka se prolijeva vodom poput tečne zavjese u glavnom toku, a na tom mjestu vladaju magla i vlaga. Uže klizi na remenici i kako se spuštamo, tutnjava se povećava, zaglušuje, a vodopad prska po zidu ogromnog lijevka. Nalazimo se na ulazu u podrum: usta pakla ... Ispred, u svojevrsnom loncu promjera 20 m, voda klokoće i sprečava nas da prođemo; izvan toga se može vidjeti crna rupa: tamo počinje nepoznato. Pitamo se dokle će nas odvesti ova turbulentna tečnost?

Nakon niza prelaza klatna, uspjeli smo se naći s druge strane dijaboličnog kotlića, na ulazu u mračni i zadimljeni tunel gdje silovita struja zraka usisava kapljice i otežava nam pogled na ono što slijedi zbog vode koja nas udari. Podižemo pogled prema stropu, vidimo neke cjepanice zaglavljene na visini od 30 metara i naša mašta počinje raditi na onome što bi se dogodilo da pada pljusak uzvodno: poplava ove veličine i postajemo neidentificirani plutajući objekti.

Oprezno smo se približili rijeci. Tekuća masa komprimira se u hodnik širok dva metra, smiješan prostor između dva okomita zida. Zamislite silu trenutnog nabiranja površine vode! Oklijevamo, buka nas napada, prolazimo posljednji čvor sigurnosnog užeta i vučemo se poput ljuske oraha. Nakon prvog otiska pokušavamo kočiti, ali ne možemo jer su zidovi glatki i skliski; konop klizi punom brzinom i ispred nas je samo mrak, nepoznato.

Napredovali smo da koristimo 200 m užeta koje nosimo, a rijeka ostaje ista. U daljini čujemo tutnjavu još jednog vodopada dok se čini da se galerija širi. Osećamo da nam glave buče od buke i da su naša tela natopljena; dovoljno je za danas. Sada se moramo boriti protiv struje, znajući da nam svaki udarac donosi svjetlost.

Istraživanja se nastavljaju, a život u kampu nije baš ugodan za reći, jer se svaki dan kroz 120 m vertikalnih zidova mora podići 40 litara riječne vode. Od ovog zadatka nas spašavaju samo kišni dani, ali kad se nastavi, sve se pretvara u blato, ništa nije suho i sve trune. Nakon tjedan dana u ovom režimu ekstremne vlage, filmski materijal se raspada i između leća objektiva fotoaparata nastaju gljivice. Jedino što se opire duhu grupe jer nas svakodnevno naša istraživanja vode dalje u galeriju koja se sve više širi. Kako je čudno ploviti ovako ispod džungle! Strop se jedva nazire i s vremena na vrijeme nas zaplaši buka bujice, ali oni su samo pritoci koji padnu kroz pukotine u pećini.

Kako nam je ponestalo 1.000 m užeta koje smo nosili, morali smo otići u Palenque kako bismo ih kupili još da bismo ih koristili kad smo bili protiv struje, a kad smo se vratili u kamp imali smo neočekivanu posjetu: stanovnici umirovljeni grad La Esperanza, koji je s druge strane jaruge, čekali su nas naoružani mačetama i puškama; bilo ih je jako puno, činilo se da su ljuti, a malo ih je govorilo španski. Predstavljamo se i pitamo ih zašto dolaze. Rekli su nam da je ulaz u vrtaču na njihovim zemljištima, a ne na onim iz drugog grada kako su nam rekli. Također su željeli znati što smo tražili u nastavku. Rekli smo im šta nam je cilj i malo po malo postali su prijateljski. Pozvali smo neke da siđu s nama, što je izazvalo eksploziju smijeha, a obećali smo da ćemo ih proslijediti u njihovo selo kad završimo istraživanje.

Nastavljamo naše navale i ponovo se krećemo nevjerovatnom galerijom. Dva čamca se prate i kamera snima ono što se može vidjeti kroz zavjesu magle. Iznenada, dolazimo do dijela gdje je struja mirna i dok veslamo u mraku, odmotavamo uže koje je naša pupčana vrpca. Iznenada, obraćamo pažnju, jer se brzo čuju brzaci i budni smo. Kroz buku se čuju neobični poklici koji privlače našu pažnju: oni su lastavice! Još nekoliko vesla i plavičasta svjetlost jedva se vidi u daljini. Ne možemo vjerovati ... izlaz Hura, prošli smo!

Naš vrisak odjekuje u šupljini i uskoro ćemo potonuti s cijelim timom. Zaslijepile su nas sunčeve zrake i svi smo od uzbuđenja i uzbuđenja skočili u vodu.

Tijekom 18 dana rijeka Xumulá učinila je da živimo uzbudljive i teške trenutke. Bila su to dva tjedna istraživanja i snimanja u ovoj podzemnoj rijeci, najnevjerovatnijoj u Meksiku. Zbog toliko vlage i toliko pare ne znamo šta je snimljeno, ali nadamo se da smo nešto spasili uprkos lošim vremenskim prilikama.

Lastavice nas dolaze pozdraviti posljednji put. Sretni smo jer smo uspjeli postići da Xumulá otkrije svoju dobro obranjenu tajnu. Ubrzo će čistina našeg kampa ponovo biti preplavljena vegetacijom i više neće biti tragova našeg prolaska. Do kada? Sada razmišljamo o zabavi sa ljudima iz La Esperanze. Kako im reći da je pronađeno blago bilo kad se san ostvario? Bog kiše nas nije prevario Hvala Chac!

Pin
Send

Video: Tapachula y Tuxtla Chico en La Vuelta a Chiapas con ADO. El Andariego (Maj 2024).